Cape Town part 2

5 november 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag met een prachtige Catamaran naar Robbeneiland gevaren, wat een ervaring was dat. Vooral toen we ook nog een walvis voorbij zagen zwemmen. Dit eiland is vooral bekend geworden doordat Nelson Mandela daar gevangen zat. Maar eigenlijk is het al vanaf de 17e eeuw een strafkolonie voor lastige zeelieden uit Kaapstad. 1959 werd het eiland ingericht als zwaarbeveiligde gevangenis voor het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime. De "gewone" gevangenen zoals moordenaars , overvallers, dieven zaten in het minder zwaar bewaakte gedeelte, terwijl de politiek gevangenen in het zwaarst bewaakte gedeelte zaten. We kregen een rondleiding van Zozo, hij had zelf ook gevangen gezeten op Robbeneiland. Hij vertelde dat de gevangenen dagelijks werden mishandelt omdat ze of niet hard genoeg werkten of dat ze zeurden. Gevangenen sliepen op een matje op de grond, de grond was koud en nat hierdoor en door de slechte en weinige voeding dat ze kregen, werden er veel ziek of stierven ze. Naar de buitenwereld werd alles mooier voorgedaan dan het in werkelijkheid was. Zo werden voor opnames de gevangenen in goede kleding gestoken die nadien weer moest worden ingeleverd. Ze moesten hard werken in de kalksteengroeve. Omdat de meeste niet gewend waren aan hard werken hadden ze veel last van blaren en open wonden aan hun handen, deze werden niet verzorgd. Brieven werden gecensureerd niks mocht over Nelson Mandela gaan was dit wel het geval dan werd het onleesbaar gemaakt. Bezoek was heel beperkt zo mochten kinderen hun vader pas bezoeken wanneer ze de leeftijd van 18 jaar hadden bereikt. Soms mochten de gevangenen maar 1x in de 6 maanden bezoek ontvangen terwijl in een ander blok 1x in de week bezoek mocht ontvangen. Dit werd gedaan om verdeeltheid te zaaien onder de politieke gevangenen. Zozo vertelde ook dat hij elke ochtend om 04:30 uur werd gewekt dan moest douchen en zijn bed moest opmaken en dan vervolgens aan het werk moest, waarbij hij wanneer hij naar buiten ging en schoenen aantrok grote kans had dat dit 2 verschillende maten waren aangezien de schoenen van alle gevangenen op een hoop lagen en dat ze geen tijd kregen om de juiste schoenen te zoeken omdat ze anders mishandelt werden door de bewakers. Kortom dit bezoek heeft heel veel indruk op ons gemaakt en wij hebben nog meer bewondering gekregen voor Nelson Mandela die zijn aggressors heeft vergeven.

Onze laatse hele dag is aangebroken. Het zonnetje scheen gelukkig waardoor we toch met heel veel zin aan onze rondrit over het Kaaps Schiereiland zijn begonnen. We reden voor het grootste gedeelte langs de kust met zijn mooie baaien, stranden en rotspartijen. We kwamen langs steden met namen als Kommetje, Noordhoek, Chapman's Peak. Vervolgens reden we door het National Park van Kaap de Goede Hoop waar we naar Cape Point zijn gegaan als hoogste punt op 238 meter hoogte de vuurtoren. Kaap de Goede Hoop was alleen een rots we begrijpen niet dat ze hier nou zijn punt van maken. Gelukkig lag er nog een gestrandde walvis, daar zat wel een luchtje aan, wat het nog een beetje kleur gaf. Vervolgens naar Boulders Beach voor onze favoriete vrienden de piguins! Het waren er wel een stuk minder dan op Betty's Bay maar het mooie strand en de mooie kleur  van het water maakte een hoop goed. Vervolgens naar onze laatste stop Muizenberg, mooi strand met mooi gekleurde strandhuisjes.

Als afsluiting nog eenmaal heerlijk uit eten geweest.

Wanneer we thuis zijn komen er nog een aantal filmpjes bij die we nu qua grote niet kunnen uploaden, gezien de slechte WiFi hier.

In ieder geval bedankt voor het lezen en de leuke reacties en misschien tot volgend jaar bestemming onbekend.

1. Tineke:
    5 november 2016
    Goede reis! En bedankt voor de mooie verhalen, ik waande me af en toe weer even in Zuid Afrika.
  2. Alie:
    5 november 2016
    Heb genoten van jullie verhalen en mooie foto's Prachtig!!!
    fijne terugreis en tot gauw..
  3. Melanie Kroese:
    Goede terug reis!!!
  4. Caro:
    5 november 2016
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's. Goede reis terug! Knuffel van ons.
  5. Anton:
    5 november 2016
    Leuke reisverhalen. Jullie hebben veel gezien en veel kilometers gemaakt. Meer dan 7.000 kilometer! Indrukwekkende foto's. Geniet nog maar even na in het vliegtuig. Ik heb begrepen van pa en ma dat ze een uitdraai hebben gekregen van jullie reis. Kunnen ze ook een beetje meegenieten.

Groet,

Anton
  6. Gerda:
    6 november 2016
    Het leek of we mee waren, heerlijke verhalen, en zo bekend, voor nu goede reis
  7. Jeanette:
    6 november 2016
    Wat een leuke reisverhalen. Gaf soms het gevoel dat je er bij was.
    Mooie foto's. Een goede reis terug.